Wszystko o kółkach
Większość kółek zrobiona jest z poliuretanu. Wszystkie kółka inline mają standardowy wymiar 24 mm, co ułatwia ich wymianę.
Typowe parametry kółka to średnica, twardość, sprężystość, przyczepność, profil, zużycie, rodzaj rdzenia i waga. Opis wszystkich parametrów znajdziesz w tym przewodniku.
Średnica
Średnicę kółka podaje się w milimetrach (mm). Zazwyczaj wartość podana jest na kółku lub może być łatwo zmierzona. Średnica wpływa na właściwości jezdne kółka, takie jak przyspiesznie i prędkość czy stabilność i manewrowość. Zakres średnic w zależności o przeznaczenia kółka widać poniżej:
- Lepsze przyspieszenie vs. Większa prędkość
- Większa kontrola vs. Większa stabilizacja
Twardość
Określa względną twardość kółka i wyrażona jest literą A. 100A to kółko bardzo twarde i odpowiednio 0A to kółko miękkie.
Twardość kółka wpływa na to jak dobrze amortyzowane i absorbowane są "wstrząsy" oraz na przyczepność. Poza tym, stopień zużycia i prędkość również zależą od twardości. Zakres twardości w zależności od przeznaczenia kółka widać na obrazku poniżej.
- Lepsza przyczepność vs. Większa wytrzymałość
- Niższa waga ciała vs. Większa waga ciała
- Absorbowanie wstrząsów vs. Większa prędkość
Alternatywne sposoby określania twardości
Istnieją również inne metody mierzenia twardości kółka, niektóre marki stosują własną skalę. Np. kółka Matter (USA) używają skali Footprint.
- F0 - około 88A
- F1 - około 85A
- F2 - około 84A
- F3 - około 83A
Twardość A jest bardziej miękka niż twardość w skali B. Kółka w skali B są bardzo blisko tworzyw sztucznych, plastiku lub nylonu.
Sprężystość i odbicie (rebound)
Jest to jeden z najważniejszych parametrów decydujących o Twojej prędkości. Sprężystość określa z jak dużą siłą zostaniesz odepchnięty za każdym razem jak kółka dotykają ziemi. Niestety producenci kółek nie podają wartości odbicia, która w znacznej mierze zależy od użytego materiału. Wysoka sprężystość jest cechą droższych kółek lepszej jakości. Wielu producentów nazywa swoje kółka o wysokim parametrze odbicia SHR. Super High Rebound.
Przyczepność
Przyczepność jest szczególnie istotna dla kółek hokejowych i speed, gdzie dobra przyczepność pozwala Ci na szybkie zachamowanie i zwrot. Przyczepność zależy od materiału wykonania. Zależy ona również od rodzaju nawierzchni (asfalt, sztuczny tor, hala, mokra nawierzchnia) i większość doświadczonych rolkarzy często posiada kółka odpowiednie do każdej nawierzchni.
Profil
Przekrój poprzeczny kółka nazywany jest profilem. Wąski profil wiąże się z mniejszym kontaktem z podłożem i większa prędkością, szerszy profil to większy kontakt z nawierzchnią i lepsza kontrola. Spójrz na typowe profile w różnych rodzajach kółek:
- Aggressive - Hokej - Fitness - Speed
- Płaski profil - Profil zaokrąglony - Wąski profile
- Większa kontrola -Większa prędkość
Zużycie
Stopień zużycia kółka zależy od jego twardości i średnicy, lecz jeszcze bardziej zależy od jakości użytego tworzywa (poliuretanu). W kółkach hokejowych jakość tworzywa jest szczególnie ważna, jeśli nie chcesz ryzykować zużycia Twoich kółek po kilku godzinach.
Rdzeń
Rdzeń, czyli wewnętrzna część Twojego kółka. Umiejscowiony jest w środku kółka i pozwala na utrzymanie łożysk w odpowiedniej pozycji. Wykonany przeważnie jest z twardego plastiku lub aluminium i dla na najlepszych osiągów powinien być zarówno twardy jak i lekki. Istnieją różne rdzenie, które różnią się stabilnością i wagą.
Rdzenie pełne (solid) są masywne, przez co bardzo wytrzymałe. Rdzenie szprychowe (spoked) są dużo lżejsze, lecz nie aż tak wytrzymałe jak rdzenie pełne. Rdzenie półpełne (hollow) są kompromisem pomiedzy lekką wagą i wytrzymałością, jednak nie sa tak wytrzymałe jak rdzeń pełny.
Waga
Waga kółka jest ważnym czynnikiem decydującym o tym jak szybko możesz jechać. Mniejsza waga pozwala na użycie mniejszej siły do szybkiego obracania się kółka.