×
Menu

Kupowanie łożysk

Nie wiesz jakie łożyska wybrać? W tym przewodniku wyjaśnimy najważniejsze terminy i fakty dotyczące łożysk. Wyjaśnimy również, któe łożyska najlepiej pasują do Twojego stylu jazdy.

1. O łożyskach

Każde kółko potrzebuje 2 łożysk by poprawnie obracać się na ośce. Łożysko ma bardzo duży wpływ na prędkość i uczucie podczas jazdy. Bez względu na rodzaj łożyska, zawsze powinieneś unikać piasku, wody i wilgoci, gdyż znacząco skracają one żywotność i trwałość łożyska. Regularne czyszczenie i smarowanie łożysk pomaga w zwiększeniu ich wytrzymałości i prędkości. Zobacz jak czyścić łożyska tutaj.

Video kræver cookies

Accepter alle cookies for at se videoen
Accepter alle

Tulejka, która znajduje się pomiędzy łożyskami, jest również niezbędnym elementem. Chroni ona łożyska przed zniszczeniem i zapewnia gładkie obroty gdy ośki nie są dociśnięte. Wielkość tulejki zależy od wielkości ośki.

Tulejka 8mm i tulejka 6mm


Jakość łożysk zależy od wielu czynników, takich jak:

  • Materiał wykonania
  • Precyzja (ABEC)
  • Smarowanie
  • Zamknięte lub otwarte (zdejmowana osłonka)

Które łożyska są dla Ciebie najlepsze:

  • Jeśli jeździsz głównie na dworze, polecamy łożyska zamknięte (sealed) smarowane zwykłym smarem, gdyż sa one najbardziej odporne na brud i kurz i nie wymagają aż tyle konserwacji.
  • Jeśli jeździsz wewnątrz (np. na hali), możesz używać łożysk otwartych, które kręcą się szybciej i są łatwe w utrzymaniu.
  • Jeśli interesuje Cię szybka jazda i długie dystanse, to możesz używać łożysk o wysokiej precyzji, smarowanych olejem. Kręcą się one bardzo szybko i sa łatwe w utrzymaniu, jednak drobiny brudu i kurzu moga je łatwo uszkodzić.

2. Montaż

Łożysko może być zazwyczaj wciśniete za pomoca palców, poprawnie zamontowane łożysko leży w linii w rdzeniem koła, jeśli wystaje choć trochę, oznacza to, że jest włożone niepoprawnie and zniszczy się podczas jazdy. Jeśli posiadasz kółko z metalowym rdzeniem, montaż łożyska może być ciężki, w tym wypadku użyj gumowego młotka i kwadratowego kawałka drewna by wbic łożysko do środka. Nigdy nie używaj metalowego młodka, gdyż zniszczy on łożysko i stracisz gwarancję. W ostateczności możesz użyć smaru by zamocować łożysko w kole, musisz jednak pamiętać by usunąć później jego nadmiar.

3. Łożysko w szczegółach

Materiał

Materiał z którego wykonane jest łożysko to jeden z najważniejszych czynniów decydujących o jego jakości i wytrzymałości. Większość łożysk jest stalowa. Tanie łożyska są przeważnie zrobione ze sprasowanych warstw metalu lub utwardzonej stali węglowej, żadne z nich nie jest polecane na dłuższa metę. Lepsze łożyska zrobione są z prawdziwej i specjalistycznej stali do łożysk, chromowanej, tytanowej lub Swiss.

W łożyskach ceramicznych (używanych głównie do speed skatingu) kulki zrobione są ze specjalnej ceramiki przemysłowej (Azotek krzemu). Kulki ceramiczne bardzo rzadko rdzewieją i są dużo bardziej wytrzymałe od stalowych.


W przypadku łożysk, cena i jakość są ze sobą ściśle powiązane, i zazwyczaj możesz ufać znanym markom, które produkują dobre i wytrzymałe łożyska.

Precyzja/ABEC

Łożyska kategoryzuje się wg przemysłowej skali i specyfikacji ABEC. ABEC określa jak dobrze łożysko przekłada siły na nie działające. Wyższa klasa ABEC zapewnia większą precyzję, wydajność i możliwość osiągania większej prędkości, ale NIE zawsze sprawia, że element obraca się szybciej. Klasa ABEC nie dotyczy innych ważnych elementów, takich jak precyzja tulejek, kółek czy materiałów z jakich są wykonane. Wszystkie łożyska z czasem tracą swoją precyzję.

Pamiętaj, że nie wszystkie marki żywają skali ABEC (np. Bones) i że istnieją inne skale oceny łożysk.

Smarowanie

Do smarowania łożysk mozna użyć smaru bądź oleju. Łożysko powinno być zawsze nasmarowane, jeśli nie jest może się łatwo stopić i stracić prędkość lub nawet zablokować.

  • Olej: Daje większą prędkość z powodu mniejszego oporu substancji smarującej. Lekki olej daje jest dużo szybszy, jednak wymaga częstszej wymiany i czyszczenia.
  • Smar: Jest bardziej odporny na wode i brud bardziej niż zwykły olej. Nie wymaga prawie żadnej konserwacji, jednak tworzy troche większy opór, co skutkuje mniejsza prędkością.

Zauważ: Woda może wypłukać całe smar lub olej! Jeśli się to stanie, a woda wyschnie, Twoje łożyska bardzo szybko się nagrzeją i prawdopodobnie stopią i zaczną huczeć przy następnym użyciu. Oznacza to konieczność wymiany łożysk. W niektórych przypadkach, jeśli nie używałeś łożysk w między czasie (tzn. nie jeździłes po ich przegrzaniu się), mogą być one odratowane po odpowiednim i starannym wyczyszczeniu i nasmarowaniu.

Tarcze i osłonki

W celu uniknięcia dostawnia się piasku, brudu i wody do środka łożysk, często z jednej strony łożyska stosuje się tarcze lub osłonki.

  • Tarcza jest przeważnie montowana na zewnętrznym pierścieniu i zostawia niewielką przestrzeń do wewntrznego pierścienia (często nazywana brudoodpornym łożyskiem). Łożyska z tarczą mają w środku bardzo mało tarcia i obracają się łatwiej, dając Ci większą prędkość. Z drugiej strony, łożysko nie jest idealnie chronione przed wodą i kurzem.
  • Osłonka (obrazek poniżej) jest zrobiona z gumy wzmocnionej stalą i montowana jest to zewnętrznego pierścienia i lekko dotyka pierścienia wewnętrznego. Daje to lepsza ochronę łożyska i ogranicza utrzymanie i konserwację do minimum, jednak zwiększa tarcie i w niewielki sposób ogranicza prędkość.

4. Standardy i precyzja łożysk

Jest wiele czynnikow, których dotyczy skala ABEC. Ekscentryczność (mimośród) w wewętrznym pierścieniu. Tabelka poniżej przedstawia maksymalne, dopuszczalne wartości ekscentryczności.

Type mm Inches
ABEC 1 0.0075mm (0.000295")
ABEC 3 0.0050mm (0.000197")
ABEC 5 0.0035mm (0.000138")
ABEC 7 0.0025mm (0.000098")
ABEC 9 0.0012mm (0.000047")

Oznacza to, że im wyższa klasyfikacja ABEC, tym mniejsze odchylenia w elementach łożyska = więcej siły przekazanej do kółek.

ABEC i ILQ nie mogą być ze sobą porównywane, ponieważ ILQ to marka a ABEC to standard.

Łożyska ABEC oceniane są pod względem jakości i dokładności podczas produkcji łożysk, nie określa ona jednak wytrzymałości łożysk i ich funkcjonowania podczas obciążeń.

Twincam klasyfikuje swoje łożyska według skali ILQ (InlineQualified), gdzie łożyska mają tylko 6 kółek zamiast standardowych 7-miu. ABEC i ILQ nie mogą być stawiane na równi, gdyż ILQ mierzy więcej niż samą precyzję. ILQ posiada standardy dotyczące: materiałów, 6 kulek i smarowania i są to łożyska zaprojektowane tylko do jazdy, nie do przemysłu.

Łożyska Bones są projektowane i produkowane z myślą wyłącznie o skatingu i nie można ich porównywać z łożyskami ABEC.


Słownictwo dotyczące łożysk i osłonek znajduje się poniżej (rodzaj łożyska jest przeważnie nadrukowany na łożysku, razem z jego wielkością np. 608ZZ)

Type Explanation Notes

608

Standardowe łożysko

Zewnętrzna średnica 22mm

Szerokość 7mm

Wewnętrzna średnica 8mm

688
Łożysko mini/micro

Zewnętrzna średnica 16mm

Szerokość 5mm

Wewnętrzna średnica 8mm

Z

Tarcza, 1 metalowa

Otwarta z jednej strony dla łatwiejszej konserwacji (zawsze zwracaj łożysko otwartą stroną do wewnątrz)

ZZ Tarcza, 2 metalo
Montowana z małym C-kształtnym pierścieniem, który musi być zdjęty przed czyszczeniem łożyska.
2RS/
RS/
RZ

Osłonka, 2 metalowo - gumowe
Osłonka bez C-kształtnego pierścienia. Możliwość ostrożnego zdjęcia osłonki za pomocą igły w celu wyczyszczenia.
BRS
Osłonka, 2 metalowo-gumowe

Osłonki bez C-kształtnego pierścienia. Z dodatkową ochroną przed wodą.

Produkty

SkatePro
Polityka prywatności Cookies Zasady i warunki