Kupowanie kierownicy do hulajnogi
Jeśli planujesz zakup kierownicy jednoczęściowej (one-piece), powinieneś rozważyć czy chcesz kierownicę stalową (chromowaną) czy aluminiową:
- Kierownica stalowa: Tańsza i bardziej wytrzymała od aluminiowej, ale za to cięższa.
- Kierownica aluminiowa: Lekka konstrukcja i w zależności od jakości i producenta dość duża wytrzymałość.
Średnica
Zauważ, że zewnętrzna średnica Twojej kierownicy może być standardowa lub pogrubiona (oversized) i to decyduje o tym czy i jaka klamra (obejma) będzie do niej pasować. Pamiętaj by zwrócić uwagę na wewnętrzną średnicę by wiedzieć jaki widelec będzie pasował do Twojej kierownicy, np. z lub bez systemu HIC.
Standard Pasuje do standardowej klamry i standardowego widelca |
Oversized
Pasuje do szerokiej klamry
i standardowego widelca
|
Oversized
Pasuje do szerokiej klamry
i widelca z HIC
|
Szerokość
Każdy rider ma własne preferencje co do szerokości kierownicy. Dobra wskazówką jest wybór kierownicy o tej samej szerokości co rozstaw Twoich ramion. Jeśli najbardziej lubisz triki techniczne, np. barspin, to powinieneś wybrać węższą kierownicę. Jeśli wolisz jednak wysokie skoki i triki no-hand to wybierz kierownicę szerszą. (Pamiętaj, że zawsze możesz wybrać szeroką kierownicę i przyciąć wg własnego uznania!)
Wysokość
Hulajnoga wyczynowa jest przeważnie niższa od zwykłej, przeznaczonej do jazdy. Wybór wysokości również jest kwestią indywidualną. Doświadczeni riderzy często wybierają krótkie kierownice, by zachować większa kontrolę i stabilność. Dobrą radę przy wyborze odpowiedniej wysokości kierownicy jest sprawdzenie czy będzie ona znajdowała się mniej więcej pomiędzy udem a pępkiem. Unikaj kierownic, które są szersze niż wyższe, gdyż wielu riderów uważa to za niestylowe i zbędne oraz niewygodne w transporcie.
Back sweep (wygięcie)
Jest to niewielkie wygięcie uchwytu Twojej kierownicy do tyły, tak jak można znaleść to w niektórych kierownicach rowerowych. Może to dać więcej komfortu podczas jazdy, jednak często wymaga czasu, by się przyzwyczaić.
Gwint
Jeśli Twój widelec posiada gwint to w większości przypadków musisz wybrać kierownicę o wewnętrznej średnicy 28mm i wcięciem. Wszystkie kierownice pasujące do systemu ICS mają wewnętrzną średnicę 28mm i wcięcie, jednak zewnętrzna średnica może różnić się w zależności o użytych materiałów. Większość niegwintowanych kierownic 28mm pasuje to widelców z i bez gwintu. Większość nowych kierownic jest nie posiada gwintu.
SCS
Kierownica z wcięciem nie może być użyta z SCS, ponieważ klamra SCS nie będzie się miała o co zaczepić (i utrzymać). Możesz samemu naciąć swoją kierownicę, jednak wiąże się to z utratą gwarancji. Kierownicę, która nie posiada wcięcia nazywamy "SCS ready" (gotowa do użycia z SCS).
Rady dotyczące montażu kierownicy
- Jeśli używasz systemu kompresji, dokręć go dokładnie zanim zamontujesz kierownicę do widelca!
- Poluzuj śruby na klamrze i przesuń ją do góry, wzdłuż kierownicy, zanim zamontujesz widelec.
- Upewnij się, że kierownica jest dociśnięta do końca zanim zacisniesz klamrę. Dokręć klamrę bardzo mocno, na samym dole kierownicy.
- Przed każdą jazdą sprawdź luzy w kierownicy, sterze i widelcu, dokręć wszystkie jeśli wyczujesz, że są zbyt luźne. Nie zrobienie tego będzie skutkowało utratą kontroli nad hulajnogą i może spowodować uszkodzenie całego sprzętu.
Wróć do Składanie hulajnogi wyczynowej
Wróć do Wszystko o hulajnogach wyczynowych